FA

بهبود دهنده دینامیکی ولتاژ


بهبود دهنده دینامیکی ولتاژ


سيستمهای قدرت مدرن شبکه های پيچيدهای با صدها ایستگاه توليد و هزاران مركز بار می باشند كه از طریق شبکه های گسترده توزیع و انتقال قدرت به هم متصل شده اند. كيفيت و پایداری منابع انرژی در مراكز بار مختلف مسئله و نگرانی اصلی مشتریان به حساب می آید. عليرغم اینکه توليد انرژی در اكثر كشورهای توسعه یافته نسبتا پایدار است، با این حال كيفيت منبع انرژی چندان پایدار نيست. سيستم های توزیع قدرت باید جریان انرژی بدون قطعی با ولتاژ سينوسی یکنواخت با فركانس و ميزان شدت قرارداد شده را برای مشتریان شان فراهم نمایند. هرچند كه عملا سيستمهای قدرت بویژه سيستمهای توزیع، بارهای غيرخطی بيشماری داشته كه تاثير معناداری بر كيفيت منابع انرژی میگذارند. كيفيت شکل موج منابع بخاطر بارهای غيرخطی از بين میرود. به غير از بارهای غيرخطی، برخی رویدادهای عادی (مثل سوئيچ خازن، استارت موتور) و غير عادی سيستم (مثل خطاها) نيز مشکلاتی در كيفيت انرژی (برق) ایجاد می كنند. بسته به مسافت الکتریکی مرتبط با امپدانس، نوع پایه و اتصال ترانسفورماتورها بين مکان خطا/بار و گره شاهد اتلاف موقتی ولتاژ یا كاهش ولتاژ موقت (افت) یا افزایش ولتاژ در گره های مختلف سيستم هستيم.

FACTS  مخفف «Flexible AC Transmission System» به معنی «سیستم انتقال جریان متناوب انعطاف‌پذیر» است. FACTS (فَکتس) در حقیقت یک سیستم مبتنی بر الکترونیک قدرت است که در آن از تجهیزات استاتیک برای تقویت و افزایش قابلیت و کنترل‌پذیری انتقال توان استفاده می‌شود. ادوات FACTS تجهیزات الکترونیک قدرت مورد استفاده در شبکه انتقال معمولی AC هستند. این ادوات در سیستم قدرت برای افزایش انتقال نیرو در خط انتقال استفاده می‌شوند و پایداری ولتاژ، پایداری گذرا، تنظیم ولتاژ، قابلیت اطمینان و محدودیت‌های حرارتی شبکه انتقال را بهبود می‌دهند.

قبل از اختراع سوئیچ‌های الکترونیک قدرت، این مسائل با اتصال خازن، راکتور یا ژنراتور سنکرون و با کمک کلیدهای مکانیکی حل شده بود. اما استفاده از کلیدهای مکانیکی مشکلات زیادی داشت. این کلیدها پاسخ بسیار کندی داشتند و فرسودگی در طول زمان یکی از عیوب رایج آن‌ها بود. بنابراین، برای افزایش کنترل‌پذیری و پایداری خط انتقال قابل اطمینان نبودند. پس از اختراع سوئیچ‌های الکترونیک قدرت مانند تریستور که می‌توانند برای کاربردهای ولتاژ بالا مورد استفاده قرار گیرند، کنترل‌کننده‌های FACTS مبتنی بر الکترونیک قدرت تولید می‌شوند. DVR یکی از ادوات قدرت رایج است كه كيفيت انرژی(برق) بویژه افت ولتاژی و ورم(افزایش) ولتاژی را بهبود می بخشد.

بر اساس نیاز دستگاه، ساختار بلوکی دستگاه پیشنهادی به صورت زیر ارائه شده است.

بهبود دهنده دینامیکی ولتاژ

 

شکل 2: ساختار بلوکی دستگاه پیشنهادی

نویسنده: دکتر حامد ملااحمدیان، مدیرعامل شرکت دانش بنیان تجهیزات ابزار آزما

 

تاریخ:1401/10/26
بازدید:48 بازدید
سلام، سوالی دارید در خدمتیم